Koh Phi Phi - Bangkok - Chiang Mai - Pai - Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Nathalie - WaarBenJij.nu Koh Phi Phi - Bangkok - Chiang Mai - Pai - Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Nathalie - WaarBenJij.nu

Koh Phi Phi - Bangkok - Chiang Mai - Pai - Laos

Door: Nathalie Tamaëla

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

20 Mei 2014 | Laos, Luang Prabang

Zooo het is weer tijd voor een blog (bereid je voor)! Ik heb weer veel meegemaakt dus dit zal wel weer een lange worden haha! Waar was ik gebleven..ja ik was in Koh Phi Phi! Ik vond het niet zo spectaculair als dat ik had verwacht. Ik had een snorkeltrip gedaan, heb mooie plekken gezien, sunset swimming en zo ook Maya Bay van de film: The Beach (met Leo ja). Het was mooi maar er waren teveel toeristen waardoor ik het minder waardeerde. Voor de snorkeltrip kwam ik trouwens Sanne tegen! Nederlands meisje die ik op Gili Trawangan had ontmoet, zoooo leuk! We wisten niet dat we op hetzelfde moment op dezelfde plek zouden zijn dus dat was wel weer bijzonder! We hadden dan ook 's avonds gezellig met z'n tweeën gegeten en bijgekletst. De volgende dag ging ik alweer naar Bangkok, twee nachten vond ik meer dan genoeg op Koh Phi Phi. Mijn hostel zat midden op het strand en in de partyscene, daardoor kan het ook zijn dat ik dit eiland wat minder vond. Nadat ik het zuiden had gedaan, realiseerde ik me hoe ik Indonesië zoveel meer waardeerde. Het zuiden ging voornamelijk om strand en het partyen. En doordat het zo toegankelijk was, vond ik het niet zo super bijzonder om daar te zijn. Uiteraard heb ik genoten van bepaalde momenten, van de mensen die ik heb ontmoet en de open water course (duiken) op Koh Tao. Na Koh Phi Phi kon ik dus ook niet wachten om naar het noorden te gaan want ik had goede verhalen gehoord over Chiang Mai en Pai. In Bangkok ben ik twee nachten gebleven voordat ik met de nachttrein naar Chiang Mai vertrok. Ik verbleef weer bij Bodega omdat ik het zo naar m'n zin had gehad de vorige keer. Het was uiteraard weer gezellig en leuk om iedereen die daar werkte weer te zien! Ik ben een nachtje uit geweest in Bangkok en ik had met twee jongens afgesproken die ik in Yogjakarta had ontmoet: Ollie en John, dus dat was erg gezellig! Zondag 4 mei was papa jarig dus toen had ik gezellig even met het thuisfront gefacetimed!

Maandag 5 mei vertrok ik met de nachttrein naar Chiang Mai. Toen ik dinsdagochtend aankwam bij het hostel kwam ik plotseling Katie tegen, ze was ook aan het inchecken. Ik had Katie ontmoet op Koh Phangan en zag haar ook op Koh Tao, niet wetende dat we beide op hetzelfde moment in het noorden zouden zijn, laat staan hetzelfde hostel haha! In de avond had ik gezellig met Steef (zus van Suus, een vriendinnetje) en Minne gegeten en zijn we naar de nightmarket geweest. Ik wilde heel graag een jungletrek doen, maar dat was er helaas niet van gekomen omdat ik me niet zo lekker voelde. Ik ben wel naar een tempel op een hoge berg geweest met uitzicht over Chiang Mai, helaas was het wat mistig om wat te kunnen zien. Daarna hebben we een cookingclass gedaan bij een te lief mannetje: Da! Hij nam ons mee naar de markt om de ingrediënten te kopen en zijn daarna naar de plek waar de cooking class werd gegeven. Heerlijk afgelegen met uitzicht over een groot stuk land waar graan werd verbouwd. Heel fijn om zo in de buitenlucht te koken! Hij had ook zijn eigen tuintje waar allerlei groenten en ingrediënten groeiden! Ik heb green curry chicken, tom kaa kai chicken soup, stir fried chicken w/ cashewnuts en mango met sticky rice gemaakt! Wat was het lekker! Wel echt heel veel haha! Dus we zijn toen vroeg naar bed gegaan! De volgende dag hadden we een lekkere massage gehad en zijn we in de avond gezellig met z'n allen uitgegaan bij Zoë! Veel gelachen en veel gezelligheid! Vrijdag hadden we een rustig dagje, ik heb heerlijk geluncht met Anna bij Mr Kai en in de namiddag zijn we met een groepje naar een monks chat gegaan bij een tempel. Hier kregen we de kans om allerlei vragen te stellen over het leven van een monk en buddhisme, erg interessant allemaal.
In de avond had ik afgesproken met Jazz uit Engeland. Jazz had ik ontmoet op Koh Phangan en we zouden rond dezelfde periode in Chiang Mai zijn. We hebben samen gegeten en zijn naar een ladyboy cabaret show geweest waar ik ook de rest van het hostel zou meeten. Daarna ben ik lekker terug maar het hostel gegaan want we gingen de volgende dag naar Pai! De olifanten en tijgers (Tiger Kingdom) heb ik overgeslagen in Chiang Mai omdat ik nare verhalen heb gehoord, ze worden niet goed behandeld en sommige tijgers worden gedrogeerd (wat ik gehoord heb). Ik zie af en toe foto's voorbij komen op Facebook dat mensen met tijgers op de foto staan maar ik vind het er toch echt sneu uitzien. Daarnaast zijn er ook tijgers die niet worden gedrogeerd maar die worden vanaf hun geboorte bij hun moeder weggehaald en groeien op met mensen om zich heen (gewenning) maar dit gaat eigenlijk ook tegen mijn principes in want dit is tegen de natuur in. Het zijn roofdieren ze horen te jagen..anyways ik kan hier vast uren over praten maar ik heb dus niet gedaan! Over op Pai!

Zaterdag 10 mei ging ik met Katie, Stefie (beide uit Canada) en Oscar (Spanjaard) met de bus naar Pai! Toen we aankwamen vond ik het al geweldig, klein stadje en alles op loopafstand. De eerste nacht hadden we twee bungalows geboekt maar bij Stefie en Oscar zaten er alweer bedbugs, dus die zijn verhuist naar een andere bungalow haha. We hebben het rustig aan gedaan verder, lekker gegeten en vroeg naar bed. De volgende dag ging Oscar vrijwilligerswerk doen op een farm dus gingen we met de meiden opzoek naar een bungalow voor ons drieën. In Pai was het vooral chillen, we vroegen nog aan de locals wat we moesten doen. Dit was het antwoord: It's Pai, you do nothing. It's all about doing nothing and you don't have to feel guilty! Haha perfect answer! Dus we hebben een dagje lui aan het zwembad gelegen en we hebben fietsen gehuurd, heel fijn om als Dutchie weer een keer op een fiets te stappen! We zijn naar een waterval gefietst, dat was 8 km maar het was heel heet en de weg was erg stijl op veel plekken. Stefie en Katie waren teruggegaan naar het dorp maar Casey (Amerikaans meisje die ik in Chiang Mai had ontmoet) en ik gingen door. Het duurde 2 uur (en kregen zelfs opium en marihuana aangeboden onderweg) maar het was het zeker waard! Het was een waterval glijbaan, veel kleine Thaise kinderen die aan het spelen waren, heerlijk om te zien! En ik ben zelf natuurlijk ook van de glijbaan afgegleden haha! De terugweg ging wat sneller, 45 min haha alles was downhill dus gingen als een trein naar beneden. Woensdag hadden we ook een rustig dagje, we zijn met z'n vieren wat rondgefietst door Pai en zijn s'avonds nog een laatste drankje gaan doen. De volgende dag ging ik samen met Katie met de slowboat (tweedaagse tocht) naar Luang Prabang, Laos! Zoveel zin in, nieuw land, nieuwe mensen en nieuwe avonturen!

Donderdagavond vertrokken we (Katie en ik) met de minivan naar Chiang Khong. Stefie lieten we achter want Laos stond niet in haar plan, ze was een paar jaar geleden al geweest. In de minivan hadden we alweer een groepje gevormd: Lisette (Dutchie), Chris (Canadees) en Kurt (Aussie)! We kwamen rond 01.30 uur aan bij de guesthouse maar moesten om 06.30 uur alweer op want we werden vroeg gebracht naar de grens waar visa on arrival geregeld moest worden e.d. Rond 11.30 uur vertrokken we pas met de boot naar Pakbeng, Laos. Het was ongeveer een 7 uur durende boottrip, het viel allemaal mee. De boot was in ieder geval niet over beladen en er zaten allemaal leuke mensen op de boot waarmee je een praatje maakte. Ook hadden we een spel kaarten mee en een koelbox met bier dus we vermaakten ons prima! Toen we in Pak Beng aankwamen gingen we met z'n vijven op zoek naar een guesthouse, het was maar voor één nacht dus we hadden er eentje dichtbij de haven gevonden. We hadden gezellig met nog twee stelletjes (Jared en Alicia uit Australië en Tom en Michelle Nieuw-Zeeland) ergens gezeten. Daarna zijn we vrij vroeg naar bed gegaan omdat we de volgende dag weer een lange tocht voor de boeg hadden.
De volgende dag vertrokken we om 09.30 uur en zouden rond 17.00 uur aankomen in Luang Prabang. Wat een mooie omgeving, echt prachtige natuur hier! Dus zonde om te slapen haha! Ik had wat gelezen en we hebben wat spelletjes gespeeld! We hadden ook de liefste travelbuddy mee! Een kleine puppy van nog geen twee maanden oud, ze was mee met een local maar die lag te slapen achterin de boot en zij was een beetje aan het piepen. Dus één van mijn buurmannen had haar opgepakt en hebben de hele dag een beetje voor haar gezorgd. Ik wilde haar heel graag meenemen haha!
Eenmaal aangekomen gingen we met de tuk tuk naar LPQ backpackers hostel en Alexandra (Duits meisje) joinde ons. We hebben een hele dorm voor onszelf, heel chill! Heel fijn ook dat we gezellig met z'n allen bijelkaar zijn gebleven. In de avond hadden we heel goedkoop gegeten op de nightmarket en zijn daarna naar Utopia (bar) en kwamen alweer veel mensen van de boot tegen haha. De volgende dag hadden we zin in een lui dagje dus we zijn naar het zwembad (met een poolbar) gegaan! Jared, Alicia, Tom en Michelle kwamen in de middag ook, daarna hadden we afgesproken om met z'n allen een Laos BBQ te doen! Super gezellig en veel gegeten! Ook daarna weer naar Utopia gegaan maar dat gaat altijd heel vroeg dicht, dus daarna gingen we naar de Bowling Alley om met onze dronken koppies te bowlen! Geweldig idee, Utopia gaat dicht en de Bowling Alley gaat open haha!

Gisteren (maandag) gingen we al vroeg naar naar de Kuang Si Waterfalls, OH MIJN GOD..ik denk dat ik nog nooit zoiets moois heb gezien! Zoveel mooie watervallen en natuur op één plek, het is echt adembenemend en de kleur pfffff! Het zijn allemaal laagjes en je kunt tot een bepaald punt zwemmen (er zijn stukken waar je niet kunt/mag zwemmen). We zijn ook helemaal naar boven gelopen/geklommen in stromend water, pfoeeee hee het was het waard! Het is boven een soort natuurlijke infinitypool met een prachtig uitzicht! Ik heb deze dag echt mijn ogen uitgekeken en heel erg genoten van alles om me heen! Toen we eind van de dag terug gingen met de tuk tuk hebben we een vrouwtje met haar kleine zoontje aangereden :(. Het was geen prettig gezicht want ze maakten een aardige smakker, volgens mij lag het jongetje zelfs onder haar. De tuk tuk driver reed eerst door terwijl wij hem duidelijk probeerde te maken dat we mensen hadden aangereden, hij reed ook echt als een idioot. Het was een wonder dat het vrouwtje alleen een snee in haar voet had, maar het jongetje was duidelijk in shock..hij zei niks en staarde alleen voor zich uit. Ik schrok er zelf ook echt heel erg van, de tranen stonden in m'n ogen. Ik hoop dat ze hem nog hebben na laten checken in het ziekenhuis of bij de dokter. Het kan zijn dat hij misschien een hersenschudding heeft oid, wat het was een nare val. Hij had in ieder geval geen schrammetjes of bloed ergens. We stonden een tijdje stil want ze moesten van alles regelen voor de verzekering.

Vandaag wilde ik een rustig dagje zodat ik mijn blog kon bijwerken en we hebben voor morgen een tweedaagse fair trek van Tiger Trail geboekt met z'n vijven: Katie, Lisette, Kurt en Chris. Het kostte even wat maar er worden goede dingen gedaan van het geld. We overnachten ook echt bij de mensen thuis dus ben heel erg benieuwd naar deze ervaring en het lijkt me leuk om de locals te ontmoeten! Nou dat was het weer voor vandaag haha!

Heel veel liefs uit Luang Prabang, Laos!

• 21 Mei 2014 - 09:27

Gracia:

Morning lieverd,

Haha plaats ik leuk een kort berichtje, zie ik het gewoon bij het verkeerde blogje staan..ben nog niet helemaal wakker haha xD
    Anyway ben wel heerlijk gestart met je leuke verhalen vanmorgen!!

Dus nogmaals (nu wel bij het juiste blogje haha) geniet nog maar lekker verder en we lezen graag meer over je avonturen! !

Schatje have fun, enjoy & take care!!

Dikke zoen en knuffel van mij!! ;) ;*

• 21 Mei 2014 - 09:52

Jack:

Wat een belevenissen Nathalie!
    Wees voorzichtig en geniet overal van maar ik zie dat je dat wel doet probeer mooie plaatjes te schieten van de heilige plaatsen die je ziet! En zt ze vast op je eigen geheugen!
    Veel liefs vanuit Nederland! xxx

• 24 Mei 2014 - 23:09

Paula Zwaan:

Genieten om alleen al je verhalen te lezen jij maakt het echt mee hoe bijzonder is dat.Helemaal aan de andere kant van de wereld.Geniet ervan Groet de zwaantjes

• 18 Juli 2014 - 03:25

Bapa Ani:

Hallo Anak serani,

Rame update2...Lekker genieten nona....tapi jangan loepa papa ani bilang di schiphol !